ANTRENMANIN TANIMI
Antrenman; bir çalıştırıcı eşliğinde, belirli bir plan ve program dahilinde kişinin ya da takımın yarışmalara veya belirlenen hedeflere ulaşmak için yaptığı fiziksel, teknik, taktik, zihinsel ve psikolojik hazırlıklardır. Bu tarz hazırlıklar sporcunun yaşına, hazırlık düzeyine, antrenman kapasitesine ve antrenman dönemlerine göre değişmektedir.
Antrenman kavramı yalnız spor ile değerlendirilmemektedir. Sadece motorsal, bilişsel, duyuşsal gelişmişlik düzeyine göre değil, aynı zamanda güç ve ilgi basamaklarına göre de antrenman yapmak mümkündür.
Açık Antrenman: Yeni başlayanlardan en üst düzeydeki sporculara, gençlerden yaşlılara kadar kendi verimliliğini, gücünü ve fiziksel uygunluğunu geliştirmek isteyen herkese açık olmasına denir. Örneğin; halı sahada futbol oynamak, tempolu yürüyüş yapmak, bisiklet sürmek gibi örnekler verilebilir.
Bilim insanları antrenmanın tanımını faaliyet gösterdikleri alanlara göre değerlendirmektedir. Sporla uğraşan bilim insanları, bilim dünyasındaki gelişmeler sonucunda ''antrenman bilgisi'' ve''antrenman bilimi''gibi yeni kavramlar kullanmışlardır.
Farklı Bilim Dallarında Faaliyet Gösteren Bilim İnsanlarının Antrenman İle İlgili Görüş ve Düşünceleri ;
👉Diether Harre (Ditır Hare) Pedagoji ; Sporcuyu en yüksek verimliliğe yönelten çalışmalardır.
👉 Hollmann (Holman) Tıp Bilimi ; Organizmada işlevsel ve yapısal değişmeler sağlayan ve sporcu veriminin yükseltilmesi amacıyla belirli zaman aralıklarında uygulanan yüklenmelerin tümüdür.
👉 Ulich (Ulih) Eylem Psikoloji ; Yetenekler eylem planı ve eylem yapılarının en üst seviyeye ulaşmasını sağlayan planlı bir süreçtir.
👉 Sedat Muratlı Pedagoji ; Sporcunun en yüksek verime ulaşabilmesi için planlı bir biçimde yaptığı bedensel ve ruhsal çalışmaların tümüdür.
👉 Yaşar Sevim Pedagoji ; Bedensel ve ruhsal gücün, teknik ve taktik becerilerin organik ve psikolojik yüklenmelerle düzeltip en üst düzeye getirilmesini amaçlayan eğitim sürecidir.
👉 Hueppe (Hup) Fizyoloji ; Organize edilmiş bir eğitim süreci içinde kendini yetiştirme faaliyetidir.
👉 Matwejew (Matveyev) Antrenman Bilimi ; Alıştırmalar yardımıyla sporcuların fiziksel, teknik, taktik, zihinsel, psikolojik, ve motorik hazırlığıdır.
20. yüzyılın ilk yarısına kadar antrenman konusunda fikirlerine en çok değer verilen kişiler, müsabakalarda şampiyon olan sporcular ve onların antrenörleriydi. 1956'da Doğu Almanya'nın Leipzig Üniversitesinde '' Antrenman Genel Teorisi ve Yöntemleri Kürsüsü '' kurularak antrenman kavramına ilk kez bilimsel bir boyut kazandırılmıştır.
ANTRENMANIN KONULARI
1. Sportif verimi en üst seviyeye çıkarma
2. Bedensel mükemmellik ve güzellik idealine gerçekleştirme
3. Fiziksel uygunluk
4. Sağlık amaçlı etkinlikler yapma
ANTRENMANIN AMAÇLARI
1. Genel ve özel fiziksel özellikleri (motorik özellikler) geliştirmek: İhtiyaç duyulan kuvvet, çabukluk, dayanıklık, koordinasyon (beceri), hareketlik (esneklik), denge özelliklerini geliştirme.
2. Tekniği geliştirmek: Öğrenilmesi gereken teknik hareketlerin normal veya sıra dışı durumlarda doğru şekilde yapılmasını sağlamak ve bu hareketleri geliştirme.
3. Taktiği ve oyun anlayışını geliştirmek: Rakiplerin taktiklerini öğrenmek ve bu taktikleri geçersiz kılmak için strateji ve tedbirler geliştirme.
4. Psikolojik ve zihinsel gelişimi: Antrenman ve müsabakalarda karşılaşacak zorlukları aşmak için sporcuların özgüvenlerini, kazanma isteği ve azimlerini geliştirme.
5. Kişilik gelişimi: Sporcunun zihinsel, duygusal, biyolojik, ve psikolojik özelliklerini geliştirme.
6. Takım hazırlığı: Sporcuların fiziksel, teknik ve taktiksel düzeyleri arasındaki uyumu sağlayarak koordinasyonu geliştirme.
7. Sağlık etmenleri: Sporcuların sağlık durumlarını düzenli olarak kontrol ederek sağlıklı kalmalarını saplama.
8. Yaralanmaların önlenmesi: Sporcu yaralanmalarının önlenmesi amacıyla antrenman veya müsabaka yapılan yerlerde gerekli önlemleri alma ve sporcuların sakatlanmalarını önlemek için kuvvet yönünden gelişmelerini sağlama.
9. Sosyal özelliklerin ve davranışların gelişimi: Aile, yakın çevre, takım arkadaşları, idareciler ve teknik ekiple olumlu ilişkiler kurma, sporcunun sosyal özellikleri ve davranışlarının gelişimine katkı sağlama.










